Chociaż dopiero co podpisano umowy na realizację trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina strategicznej dla całego regionu, nie wszystkie elementy inwestycji podobają się mieszkańcom. Wiele uwag lokalna społeczność kieruje w stronę Miejsca Obsługi Podróżnych Sławoszewo. Co na to Ministerstwo Infrastruktury?
Sprawę poruszył poseł Patryk Jaskulski w interpelacji do MI. Problemy społeczności, zebrane przez posła, dotyczą m.in. lokalizacji MOP-u wielkości, obaw o odpowiednie zapewnienie bezpieczeństwa okolicznym mieszkańcom czy także przebiegu konsultacji społecznych i możliwości wprowadzenia działań mających na celu załagodzenie skutków realizacji inwestycji dla gospodarstw domowych sąsiadujących z nią.
– Zwracam się do Pana Ministra w duchu współpracy i zaufania do instytucji odpowiedzialnych za realizację kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Interpelacja ma na celu zebranie pełnej informacji i – jeśli to możliwe – wypracowanie rozwiązań minimalizujących uciążliwości dla mieszkańców wsi Sławoszewo (gmina Dobra, powiat policki), przy jednoczesnym poszanowaniu harmonogramu i celów inwestycji ZOS. Mieszkańcy wsi Sławoszewo po spotkaniu 5 czerwca 2025 r. z władzami gminy Dobra i pracownikami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skierowali dwie petycje wnosząc o skreślenie z projektu ZOS inwestycji MOP Sławoszewo, ewentualnie przesunięcie MOP na inny odcinek inwestycji ZOS, zapewnienie ekranów akustycznych i nasypów – wskazał, prosząc o wyjaśnienia, które pomogą wszystkim stronom spokojnie i merytorycznie sfinalizować sprawę.
Decyzje są ostateczne
Odpowiedzi na interpelację udzielił sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec, który podkreślił na początku, iż proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały, a w przypadku ZOS został zapoczątkowany przez władze samorządowe województwa zachodniopomorskiego, na zlecenie których opracowane zostało Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, a następnie w 2017 roku wydano decyzję środowiskową na budowę obwodnicy.
Dalej prace prowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2018-2021 udało się opracować uproszczoną Koncepcję Programową, która została przyjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem m.in. przedstawicielami gminy Dobra.
– Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych , jednostki samorządu terytorialnego i instytucje pozytywnie zaopiniowały dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), w tym również rozwiązania dotyczące Miejsca Obsługi Podróżnych Sławoszewo. Wszystkie decyzje administracyjne uzyskane w ramach procesu przygotowania inwestycji mają charakter ostateczny i nie podlegają dalszemu zaskarżeniu – oznajmił wiceminister, dodając, że jakiekolwiek zmiany w dokumentacji projektowej na tym etapie mogą skutkować koniecznością ponownego przeprowadzenia części procedur administracyjnych, co wiąże się z ryzykiem znacznych – nawet kilkuletnich – opóźnień w realizacji inwestycji.
Mieszkańcy znali sytuację
Dalej Bukowiec odniósł się do zabudowy działek przy ulicy Rubinowej 10 w sąsiedztwie projektowanej drogi dojazdowej, których problem poruszony został w interpelacji. Zapewnił, że przedstawiciel właściciela nieruchomości uczestniczył w spotkaniach organizowanych przez GDDKiA w 2023 roku, gdy uzgodniono zmiany w zakresie przebiegu drogi przy MOP-ie, które zostały wprowadzone na wniosek właścicieli nieruchomości. Modyfikacje miały na celu odsunięcie drogi dojazdowej w sposób ograniczający konieczność wywłaszczeń oraz rozbiórek istniejącej zabudowy.
– Ponadto, 4 września 2025 r. mieszkańcom przedstawiono wyjaśnienia dotyczące przebiegu nowej drogi (ul. Rubinowa), w tym genezę zmiany jej lokalizacji w rejonie działki nr 709/40. W zakresie projektowanych zjazdów właściciel zadeklarował możliwość wystąpienia z wnioskiem o rezygnację lub ograniczenie zakresu ingerencji, np. poprzez odstąpienie od realizacji zjazdów zgodnie z Planem Zagospodarowania Terenu. Wyjaśniono również, że droga dojazdowa stanowi odcinek bez przejazdu, przeznaczony wyłącznie do obsługi kilku nieruchomości, zbiornika retencyjnego ZB10 oraz jako dojazd awaryjny do MOP. Z uwagi na zakładane bardzo niskie natężenie ruchu pojazdów, nie przewiduje się wydzielenia odrębnej infrastruktury dla pieszych. Ruch pieszy będzie odbywać się po tej samej nawierzchni, co ruch kołowy – dodał.
W odniesieniu do drugiej działki – nr 710/19 – tydzień później właściciel został poinformowany o wynikach analiz przeprowadzonych z udziałem wykonawcy projektu budowlanego, a jednocześnie GDDKiA zobligowała się do przedłożenia wykonawcy robót propozycji korekt, polegających na możliwym przełożeniu odcinka sieci kanalizacyjnej, który obecnie obejmuje czasowe zajęcie nieruchomości. Wprowadzenie zmian w zakresie realizowanych robót może nastąpić po zawarciu umowy i jednoczesnym uzyskaniu zgody wykonawcy i pozytywnej opinii projektanta potwierdzającej, że modyfikacje nie wpływają istotnie na projekt budowlany, oraz pełnej zgodności proponowanych rozwiązań z warunkami umowy, w tym również kosztów.
Jeśli natomiast chodzi o konsultacje społeczne, Stanisław Bukowiec poinformował, że miały one już miejsce w 2010 roku, a podczas spotkań wykonawca dokumentacji STEŚ przedstawił przebieg analizowanych wariantów drogi w formie planów orientacyjnych i sytuacyjnych, zarówno na ortofotomapach, jak i mapach ewidencyjnych. Materiały zawierały m.in. lokalizację i schemat MOP Sławoszewo.
– W ramach prowadzonego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, społeczeństwo było wielokrotnie informowane o przebiegu procedury i miało możliwość zapoznania się z dokumentacją. Informacje były publikowane w formie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń urzędów gmin i sołectw oraz na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Postępowanie zostało zakończone decyzją wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie . Dla wariantu objętego Projektem Budowlanym konsultacje społeczne przeprowadzono zgodnie z ustawą. Obwieszczenie Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 14 listopada 2024 r. było dostępne od 20 listopada do 20 grudnia 2024 r. na tablicach ogłoszeń oraz na stronach BIP Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Gminy Dobra i Urzędu Miejskiego w Policach – podsumował.
MOP wcale nie taki szkodliwy?
W ostatniej części odpowiedzi przedstawiciel resortu skupił się natomiast na samych uwagach, co do schematu MOP-u. Przekazał, że lokalizacja stanowisk postojowych dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne została usytuowana w myśl przepisów ówcześnie obowiązującego rozporządzenia. Wynika z niego, że stanowiska postojowe dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne nie mogą być usytuowane: w odległości mniejszej niż 30 m od budynków oraz urządzeń przeznaczonych dla uczestników ruchu; w odległości mniejszej niż 15 m od hydrantów oraz stanowisk postojowych dla innych pojazdów; a także w zagłębieniach terenu, w terenie podmokłym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od rowów, studzienek oraz urządzeń melioracyjnych.
– Wszystkie powyższe wymagania zostały spełnione w opracowanym Projekcie Budowlanym, który uzyskał zatwierdzenie w formie decyzji ZRID. Ponadto, w ramach wykonanego PB, sporządzono również Plan Działań Ratowniczych, który zawiera szczegółowe procedury postępowania w przypadku zdarzeń z udziałem pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Dokument ten określa podstawy prawne, zasady organizacyjne oraz zakres współpracy z właściwymi służbami ratowniczymi i jednostkami administracji publicznej – dodał.
Stanisław Bukowiec wspomniał również, że w zakresie zachowania i zabezpieczenia alei dębowej planowane elementy drogi ekspresowej S6 oraz MOP Sławoszewo zostały zaprojektowane w sposób wykluczający ingerencję w przebieg alei dębowej zlokalizowanej przy ul. Rubinowej. Jedynie niewielki fragment alei znajduje się w obszarze kolizji z projektowaną dodatkową jezdnią (ul. Rubinowa, DD13), co oznacza ograniczony zakres ingerencji w istniejący drzewostan.
Na koniec wskazał jeszcze, iż w wyniku przeprowadzonych analiz dokumentacji projektowej, z udziałem projektanta oraz po konsultacjach z mieszkańcami, GDDKiA zobowiązała się do przedstawienia wykonawcy możliwości wprowadzenia korekt do zakresu robót budowlanych. Realizacja proponowanych lub zbliżonych zmian będzie możliwa wyłącznie po zawarciu umowy z wykonawcą robót oraz uzyskaniu pisemnej zgody zarówno wykonawcy, jak i projektanta przy zgodności proponowanych rozwiązań z warunkami umowy, w tym również kosztów.
Zakres proponowanych zmian obejmuje natomiast: przesunięcie parkingu dla autobusów w miejsce parkingu dla pojazdów ciężarowych zlokalizowanych po północnej stronie, przeniesienia pojazdów ciężarowych w miejsce zapewnionej rezerwy po stronie południowej, pozostawienie rezerwy w formie zieleni w miejscu po parkingu dla autobusów; zmiany liczby miejsc postojowych dla pojazdów przewożących towary; niebezpieczne z 5 do 2 również pozostawiając rezerwę w formie zieleni; wskazania potencjalnych miejsc dodatkowych nasypów izolujących w formie wałów ziemnych oraz korekty geometrii drogi gruntowej ul. Rubinowej przy alei dębów.
– Reasumując należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we współpracy z projektantem podejmuje działania, ukierunkowane na ograniczenie potencjalnych uciążliwości dla lokalnej społeczności wynikających z eksploatacji MOP Sławoszewo. W tym celu prowadzone są dodatkowe analizy mające na celu optymalizację przyjętych rozwiązań – zakończył Bukowiec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.