Partner serwisu
Drogi i autostrady

Spór o MOP na Zachodniej Obwodnicy Szczecina na S6

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Data publikacji:
15-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Spór o MOP na Zachodniej Obwodnicy Szczecina na S6
fot. GDDKiA
Chociaż dopiero co podpisano umowy na realizację trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina strategicznej dla całego regionu, nie wszystkie elementy inwestycji podobają się mieszkańcom. Wiele uwag lokalna społeczność kieruje w stronę Miejsca Obsługi Podróżnych Sławoszewo. Co na to Ministerstwo Infrastruktury?

Sprawę poruszył poseł Patryk Jaskulski w interpelacji do MI. Problemy społeczności, zebrane przez posła, dotyczą m.in. lokalizacji MOP-u wielkości, obaw o odpowiednie zapewnienie bezpieczeństwa okolicznym mieszkańcom czy także przebiegu konsultacji społecznych i możliwości wprowadzenia działań mających na celu załagodzenie skutków realizacji inwestycji dla gospodarstw domowych sąsiadujących z nią.

– Zwracam się do Pana Ministra w duchu współpracy i zaufania do instytucji odpowiedzialnych za realizację kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Interpelacja ma na celu zebranie pełnej informacji i – jeśli to możliwe – wypracowanie rozwiązań minimalizujących uciążliwości dla mieszkańców wsi Sławoszewo (gmina Dobra, powiat policki), przy jednoczesnym poszanowaniu harmonogramu i celów inwestycji ZOS. Mieszkańcy wsi Sławoszewo po spotkaniu 5 czerwca 2025 r. z władzami gminy Dobra i pracownikami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skierowali dwie petycje wnosząc o skreślenie z projektu ZOS inwestycji MOP Sławoszewo, ewentualnie przesunięcie MOP na inny odcinek inwestycji ZOS, zapewnienie ekranów akustycznych i nasypów – wskazał, prosząc o wyjaśnienia, które pomogą wszystkim stronom spokojnie i merytorycznie sfinalizować sprawę.

Decyzje są ostateczne

Odpowiedzi na interpelację udzielił sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec, który podkreślił na początku, iż proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały, a w przypadku ZOS został zapoczątkowany przez władze samorządowe województwa zachodniopomorskiego, na zlecenie których opracowane zostało Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, a następnie w 2017 roku wydano decyzję środowiskową na budowę obwodnicy.

Dalej prace prowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2018-2021 udało się opracować uproszczoną Koncepcję Programową, która została przyjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem m.in. przedstawicielami gminy Dobra.

– Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych , jednostki samorządu terytorialnego i instytucje pozytywnie zaopiniowały dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), w tym również rozwiązania dotyczące Miejsca Obsługi Podróżnych Sławoszewo. Wszystkie decyzje administracyjne uzyskane w ramach procesu przygotowania inwestycji mają charakter ostateczny i nie podlegają dalszemu zaskarżeniu – oznajmił wiceminister, dodając, że jakiekolwiek zmiany w dokumentacji projektowej na tym etapie mogą skutkować koniecznością ponownego przeprowadzenia części procedur administracyjnych, co wiąże się z ryzykiem znacznych – nawet kilkuletnich – opóźnień w realizacji inwestycji.

Mieszkańcy znali sytuację

Dalej Bukowiec odniósł się do zabudowy działek przy ulicy Rubinowej 10 w sąsiedztwie projektowanej drogi dojazdowej, których problem poruszony został w interpelacji. Zapewnił, że przedstawiciel właściciela nieruchomości uczestniczył w spotkaniach organizowanych przez GDDKiA w 2023 roku, gdy uzgodniono zmiany w zakresie przebiegu drogi przy MOP-ie, które zostały wprowadzone na wniosek właścicieli nieruchomości. Modyfikacje miały na celu odsunięcie drogi dojazdowej w sposób ograniczający konieczność wywłaszczeń oraz rozbiórek istniejącej zabudowy.

– Ponadto, 4 września 2025 r. mieszkańcom przedstawiono wyjaśnienia dotyczące przebiegu nowej drogi (ul. Rubinowa), w tym genezę zmiany jej lokalizacji w rejonie działki nr 709/40. W zakresie projektowanych zjazdów właściciel zadeklarował możliwość wystąpienia z wnioskiem o rezygnację lub ograniczenie zakresu ingerencji, np. poprzez odstąpienie od realizacji zjazdów zgodnie z Planem Zagospodarowania Terenu. Wyjaśniono również, że droga dojazdowa stanowi odcinek bez przejazdu, przeznaczony wyłącznie do obsługi kilku nieruchomości, zbiornika retencyjnego ZB10 oraz jako dojazd awaryjny do MOP. Z uwagi na zakładane bardzo niskie natężenie ruchu pojazdów, nie przewiduje się wydzielenia odrębnej infrastruktury dla pieszych. Ruch pieszy będzie odbywać się po tej samej nawierzchni, co ruch kołowy – dodał.

W odniesieniu do drugiej działki – nr 710/19 – tydzień później właściciel został poinformowany o wynikach analiz przeprowadzonych z udziałem wykonawcy projektu budowlanego, a jednocześnie GDDKiA zobligowała się do przedłożenia wykonawcy robót propozycji korekt, polegających na możliwym przełożeniu odcinka sieci kanalizacyjnej, który obecnie obejmuje czasowe zajęcie nieruchomości. Wprowadzenie zmian w zakresie realizowanych robót może nastąpić po zawarciu umowy i jednoczesnym uzyskaniu zgody wykonawcy i pozytywnej opinii projektanta potwierdzającej, że modyfikacje nie wpływają istotnie na projekt budowlany, oraz pełnej zgodności proponowanych rozwiązań z warunkami umowy, w tym również kosztów.

Jeśli natomiast chodzi o konsultacje społeczne, Stanisław Bukowiec poinformował, że miały one już miejsce w 2010 roku, a podczas spotkań wykonawca dokumentacji STEŚ przedstawił przebieg analizowanych wariantów drogi w formie planów orientacyjnych i sytuacyjnych, zarówno na ortofotomapach, jak i mapach ewidencyjnych. Materiały zawierały m.in. lokalizację i schemat MOP Sławoszewo.

– W ramach prowadzonego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, społeczeństwo było wielokrotnie informowane o przebiegu procedury i miało możliwość zapoznania się z dokumentacją. Informacje były publikowane w formie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń urzędów gmin i sołectw oraz na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Postępowanie zostało zakończone decyzją wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie . Dla wariantu objętego Projektem Budowlanym konsultacje społeczne przeprowadzono zgodnie z ustawą. Obwieszczenie Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 14 listopada 2024 r. było dostępne od 20 listopada do 20 grudnia 2024 r. na tablicach ogłoszeń oraz na stronach BIP Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Gminy Dobra i Urzędu Miejskiego w Policach – podsumował.

MOP wcale nie taki szkodliwy?

W ostatniej części odpowiedzi przedstawiciel resortu skupił się natomiast na samych uwagach, co do schematu MOP-u. Przekazał, że lokalizacja stanowisk postojowych dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne została usytuowana w myśl przepisów ówcześnie obowiązującego rozporządzenia. Wynika z niego, że stanowiska postojowe dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne nie mogą być usytuowane: w odległości mniejszej niż 30 m od budynków oraz urządzeń przeznaczonych dla uczestników ruchu; w odległości mniejszej niż 15 m od hydrantów oraz stanowisk postojowych dla innych pojazdów; a także w zagłębieniach terenu, w terenie podmokłym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od rowów, studzienek oraz urządzeń melioracyjnych.

– Wszystkie powyższe wymagania zostały spełnione w opracowanym Projekcie Budowlanym, który uzyskał zatwierdzenie w formie decyzji ZRID. Ponadto, w ramach wykonanego PB, sporządzono również Plan Działań Ratowniczych, który zawiera szczegółowe procedury postępowania w przypadku zdarzeń z udziałem pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Dokument ten określa podstawy prawne, zasady organizacyjne oraz zakres współpracy z właściwymi służbami ratowniczymi i jednostkami administracji publicznej – dodał.

Stanisław Bukowiec wspomniał również, że w zakresie zachowania i zabezpieczenia alei dębowej planowane elementy drogi ekspresowej S6 oraz MOP Sławoszewo zostały zaprojektowane w sposób wykluczający ingerencję w przebieg alei dębowej zlokalizowanej przy ul. Rubinowej. Jedynie niewielki fragment alei znajduje się w obszarze kolizji z projektowaną dodatkową jezdnią (ul. Rubinowa, DD13), co oznacza ograniczony zakres ingerencji w istniejący drzewostan.

Na koniec wskazał jeszcze, iż w wyniku przeprowadzonych analiz dokumentacji projektowej, z udziałem projektanta oraz po konsultacjach z mieszkańcami, GDDKiA zobowiązała się do przedstawienia wykonawcy możliwości wprowadzenia korekt do zakresu robót budowlanych. Realizacja proponowanych lub zbliżonych zmian będzie możliwa wyłącznie po zawarciu umowy z wykonawcą robót oraz uzyskaniu pisemnej zgody zarówno wykonawcy, jak i projektanta przy zgodności proponowanych rozwiązań z warunkami umowy, w tym również kosztów.

Zakres proponowanych zmian obejmuje natomiast: przesunięcie parkingu dla autobusów w miejsce parkingu dla pojazdów ciężarowych zlokalizowanych po północnej stronie, przeniesienia pojazdów ciężarowych w miejsce zapewnionej rezerwy po stronie południowej, pozostawienie rezerwy w formie zieleni w miejscu po parkingu dla autobusów; zmiany liczby miejsc postojowych dla pojazdów przewożących towary; niebezpieczne z 5 do 2 również pozostawiając rezerwę w formie zieleni; wskazania potencjalnych miejsc dodatkowych nasypów izolujących w formie wałów ziemnych oraz korekty geometrii drogi gruntowej ul. Rubinowej przy alei dębów.

– Reasumując należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we współpracy z projektantem podejmuje działania, ukierunkowane na ograniczenie potencjalnych uciążliwości dla lokalnej społeczności wynikających z eksploatacji MOP Sławoszewo. W tym celu prowadzone są dodatkowe analizy mające na celu optymalizację przyjętych rozwiązań – zakończył Bukowiec.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych już do 2036 roku

Drogi i autostrady

Giżycko. Poseł apeluje o naprawdę błędów GDDKiA

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Drogi i autostrady

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

Zachodnia Obwodnica Szczecina: Są oferty na dwa odcinki. Drogo

Drogi i autostrady

Są decyzje ZRID dla zachodniej obwodnicy Szczecina

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych już do 2036 roku

Drogi i autostrady

Giżycko. Poseł apeluje o naprawdę błędów GDDKiA

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Drogi i autostrady

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

Zachodnia Obwodnica Szczecina: Są oferty na dwa odcinki. Drogo

Drogi i autostrady

Są decyzje ZRID dla zachodniej obwodnicy Szczecina

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij